Allt om Hållbarhet
Prenumerera Logga in
  • Hem
  • Nyheter
  • Våra tjänster
  • Om oss
  • Kontakt
Artikel
Det farliga med Greenwashing
12 september 2024 By Hallbarhet
Det farliga med Greenwashing

Det farliga med Greenwashing

Grönmålning, mer känt som greenwashing, är ett begrepp som syftar på att en produkt eller tjänst framställs som mer miljövänlig än den egentligen är. Hur undviker du detta som företagare?

Vad du behöver veta

År 2022 föreslog Europeiska kommissionen att skärpa konsumentreglerna i samband med den gröna omställningen, för att motverka vilseledande miljöpåståenden och främja hållbar konsumtion. Den nya lagen, som trädde i kraft 2024, innebär att marknadsföringslagen nu omfattar strängare krav på transparens kring miljöpåståenden. 

Europaparlamentet har beslutat att du exempelvis inte får marknadsföra dina produkter eller tjänster med miljöbeteckningar eller få dem att framstå som mer klimatvänliga än vad de egentligen är. Det innebär också att du inte får påstå att de har en minskad miljöpåverkan enbart för att du “kompenserat för utsläpp.”

Visste du att det finns många risker med att framstå som hållbar ifall ditt företag inte är det?

Brott av marknadsföringslagen kan leda till två typer av förelägganden, enligt Konsumentverket.

  • Förbudsföreläggande – förbud mot att få fortsätta marknadsföra på det aktuella sättet.
  • Informationsföreläggande – krav att inkludera viss information i din marknadsföring.

Som företagare får du inte förvränga hur miljövänliga dina produkter eller tjänster är, utan du måste vara tydlig med den faktiska påverkan.

Hur påverkar detta dig?

Förutom risken för juridiska påföljder enligt marknadsföringslagen, kan greenwashing skada ditt företag på andra sätt. Ett oärligt företag tas inte på allvar av vare sig kunder eller medarbetare. Det kan leda till minskad produktion eftersom att medarbetare inte vill arbeta för företaget och kunder istället vänder sig till konkurrenter.

Var ärlig

För att undvika greenwashing och dess skadliga effekter, var alltid ärlig. Påstå inte saker som inte stämmer. Var transparent när du lyfter fram ditt hållbarhetsarbete och nämn det du arbetar mot och faktiskt har uppnått.

data
Stöd & Bidrag

30 Aktuella och kommande bidrag – April 2025

skribent: Hallbarhet
16 april 2025
Stöd & Bidrag

28 Aktuella och kommande bidrag – Mars 2025

skribent: Hallbarhet
19 mars 2025
Artikel, Referens

REFERENSARTIKEL – S G:s Potatis AB

skribent: Hallbarhet
20 december 2024
Post tags: Brott Greenwashing Marknadsföringslagen

Relaterade inlägg

Artikel

Hur social hållbarhet mäts

skribent: Hallbarhet

14 maj 2025

Nyheter

Regeringen vill göra godstransporter enklare och effektivare

skribent: Hallbarhet

14 maj 2025

Artikel

Vad är Nationella, Regionala och Kommunala stöd?

skribent: Hallbarhet

13 maj 2025

© 2024 Allt om Hållbarhet. Alla rättigheter reserverade.

© 2024 Allt om Hållbarhet. Alla rättigheter reserverade.

Hantera samtycke

För att ge bästa möjliga upplevelse använder vi teknologier som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Genom att samtycka till dessa teknologier tillåter du oss att behandla data som surfvanor eller unika IDpå denna webbplats. Om du inte samtycker eller drar tillbaka ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är strikt nödvändig för att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföringen av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämning, frivilligt samtycke från din internetleverantör eller ytterligare data från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa alternativ
{title} {title} {title}