
Stöd för marknadsföring av EU:s livsmedel och jordbruksprodukter EU har avsatt 1,5 miljarder kronor för att marknadsföra livsmedel och jordbruksprodukter. Vad innehåller detta nya stöd? Bakgrund Under året finns omkring 1,5 miljarder kronor att söka för att marknadsföra livsmedel och jordbruksprodukter från EU. Pengarna ska hjälpa till att öka konsumtionen av dessa produkter både inom och utanför EU. Stödet riktar sig till bransch- och producentorganisationer i hela EU. Till vad? Stödet kan användas för aktiviteter som reklamkampanjer eller för att delta i mässor och utställningar. Om aktiviteterna genomförs inom EU kan 70% av kostnaderna täckas, medan aktiviteter utanför EU kan få 80% i stöd. Det går också att söka stöd för att hantera marknadsstörningar, som till exempel förlorat förtroende för ett livsmedel. I sådana fall kan upp till 85% av kostnaderna täckas. Ansökningsperioden startar den 22 januari och slutar den 23 april 2025....
Prenumerera för att läsa hela artikeln