
50 miljoner till nya distributionssamarbeten För att stärka den svenska livsmedelsförsörjningen satsar Jordbruksverket 50 miljoner kronor på projekt som fokuserar på samarbeten kring distribution. Stöd för bättre tillgång till lokal mat Lokalproducerad mat och dryck efterfrågas av allt fler konsumenter. Men trots det stora intresset har många små producenter på landsbygden svårt att nå ut med sina produkter. Att nå ut till fler konsumenter är en utmaning för många livsmedelsproducenter utanför de större städerna. Samtidigt är en stark lokal livsmedelsproduktion viktig för att Sverige ska ha en trygg och robust försörjning. Genom att utveckla samarbeten kring transporter och logistik vill Jordbruksverket ge företag och organisationer bättre möjligheter att distribuera sina varor. Förutsättningar för ökad produktion Bakgrunden till satsningen är diskussioner med branschorganisationer, företag och myndigheter. Ett återkommande tema i samtalen har varit behovet av lönsamma och hållbara distributionslösningar. Lönsamheten är avgörande för att lokal livsmedelsproduktion ska kunna växa och bidra...
Prenumerera för att läsa hela artikeln