Allt om Hållbarhet
Prenumerera Logga in
  • Hem
  • Nyheter
  • Våra tjänster
  • Om oss
  • Kontakt
Artikel
Vad är greenhushing?
04 april 2025 By Hallbarhet
Vad är greenhushing?

Vad är greenhushing?

Kanske har du hört talas om greenwashing och dess konsekvenser, men har du hört om greenhushing?

Från greenwashing till greenhushing

När hållbarhet blev en naturlig del av företagsstrategin växte också kraven på att visa upp konkreta resultat. Samtidigt har diskussionen om greenwashing gjort många företag försiktiga. Ingen vill överdriva, vilseleda eller framstå som oärlig. 

Greenhushing innebär att företag medvetet väljer att inte kommunicera sitt hållbarhetsarbete trots att insatser pågår. Det kan handla om klimatmål som finns men inte nämns, förbättringar som gjorts men inte lyfts eller interna initiativ som hålls internt trots att de skulle kunna inspirera andra.

Tystnad som strategi

Skälen till greenhushing varierar. Många företag är helt enkelt rädda för att säga fel. Att kommunicera hållbarhet kräver ofta en viss noggrannhet och särskilt i tider då regler och förväntningar förändras snabbt. I synnerhet små och medelstora företag kan känna sig osäkra på hur man formulerar sig utan att riskera kritik.

I dagens affärsklimat är transparens en konkurrensfördel. Allt fler upphandlingar ställer krav på hållbarhetsredovisning. Företagskunder vill kunna förstå sin leverantörskedja och konsumenter väljer allt oftare med värderingar i åtanke. 


Många företag gör idag betydligt mer än de själva inser. Kanske har ni redan gjort klimatsmarta förändringar i energianvändning, transporter eller inköp. Kanske engagerar sig era medarbetare i miljöfrågor eller så har ni mål för framtiden, men aldrig satt dem i ord.


Dags att se över kommunikationen?

Att kommunicera hållbarhet ska inte vara riskabelt. När det görs på ett ärligt och konkret sätt blir det ett viktigt verktyg för att bygga förtroende. Det behöver inte vara perfekt och inte ens färdigt. Det räcker att det är sant. Transparens i kommunikationen betyder inte att ni måste redovisa varje detalj, men det innebär att våga visa vad ni faktiskt gör, varför ni gör det och vad som återstår. 

data
Stöd & Bidrag

30 Aktuella och kommande bidrag – April 2025

skribent: Hallbarhet
16 april 2025
Stöd & Bidrag

28 Aktuella och kommande bidrag – Mars 2025

skribent: Hallbarhet
19 mars 2025
Artikel, Referens

REFERENSARTIKEL – S G:s Potatis AB

skribent: Hallbarhet
20 december 2024
Post tags: Greenhushing Greenwashing Hållbarhet

Relaterade inlägg

Nyheter

Höjt rotavdrag till 50 procent

skribent: Hallbarhet

9 maj 2025

Nyheter

Stödet till ellastbilar förlängs

skribent: Hallbarhet

9 maj 2025

Artikel

Cykla för hälsan och klimatet

skribent: Hallbarhet

8 maj 2025

© 2024 Allt om Hållbarhet. Alla rättigheter reserverade.

© 2024 Allt om Hållbarhet. Alla rättigheter reserverade.

Hantera samtycke

För att ge bästa möjliga upplevelse använder vi teknologier som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Genom att samtycka till dessa teknologier tillåter du oss att behandla data som surfvanor eller unika IDpå denna webbplats. Om du inte samtycker eller drar tillbaka ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är strikt nödvändig för att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföringen av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämning, frivilligt samtycke från din internetleverantör eller ytterligare data från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa alternativ
{title} {title} {title}