Allt om Hållbarhet
Prenumerera Logga in
  • Hem
  • Nyheter
  • Våra tjänster
  • Om oss
  • Kontakt
Artikel
5 skäl till att undvika fast fashion
26 september 2024 By Hallbarhet
5 skäl till att undvika fast fashion

5 skäl till att undvika fast fashion

Vill du att ditt företag ska vara hållbart och ansvarsfullt? Här är fem skäl till varför du som företagare bör undvika fast fashion om du vill driva en hållbar affärsverksamhet.

Fast fashion finns ofta på e-handelsplattformar som erbjuder extremt låga priser för sina produkter. Anledningen till de låga priserna ligger bakom dålig kvalitet, bristande arbetsförhållanden och processer som förvärrar klimatpåverkan. För företagare som vill driva en hållbar verksamhet är det viktigt att välja leverantörer som är transparenta och ansvarstagande.

1. Miljöförstörande

Fast fashion är ett begrepp som betyder att modeföretag främjar överkonsumtion och produkter med kort livslängd. Detta leder till massor av textilavfall och har en hög miljöpåverkan på grund av den intensiva resursanvändningen. Enligt BBC Future fast fashion inom modeindustrin ansvarig för cirka 10% av de globala utsläppen. Om ditt företag köper produkter från sådana aktörer signalerar det att ni inte prioriterar miljöansvar i era inköpsbeslut.

2. Dåliga arbetsförhållanden

Produkterna kommer ofta från fabriker i länder med dåliga arbetsförhållanden, det innefattar långa arbetstider, låga löner och farliga arbetsmiljöer. Flera gånger har dessa plattformar varit granskade för oetiska arbetsmetoder, vilket Reuters har uppmärksammat i deras medier.  Att stödja företag som inte garanterar sina arbetare rimliga villkor strider direkt mot principerna för social hållbarhet.

3. Kvantitet före kvalitet och mer avfall

Kvalitén på varorna har låg prioritering vilket leder till ökad konsumtion och mer avfall. Om du som företagare vill stå för hållbar konsumtion är dessa plattformar inget alternativ för dig. Genom luckor i lagstiftningen behöver de heller inte ansvara för säkerheten eller hållbarheten hos produkterna. 

4. Höga koldioxidutsläpp

Varorna, som transporteras hela vägen från Asien, bidrar till mycket högre koldioxidutsläpp. Om kunderna ofta utför små och frekventa beställningar förvärrar detta också deras redan höga koldioxidutsläpp. Hållbara företag bör sträva efter att minimera sin klimatpåverkan genom att samarbeta med leverantörer som har en kortare och effektiv leveranskedja.

5. Ingen transparens

Att vara otydlig om leverantörskedjor och arbetsvillkor gör att kunder och företag inte kan säkerställa att deras köp är etiskt eller hållbart. Som företagare är det viktigt att samarbeta med leverantörer som delar värderingar kring hållbarhet och som kan redovisa sina produktionskedjor.

data
Stöd & Bidrag

30 Aktuella och kommande bidrag – April 2025

skribent: Hallbarhet
16 april 2025
Stöd & Bidrag

28 Aktuella och kommande bidrag – Mars 2025

skribent: Hallbarhet
19 mars 2025
Artikel, Referens

REFERENSARTIKEL – S G:s Potatis AB

skribent: Hallbarhet
20 december 2024
Post tags: fast fashion klimatpåverkan Ohållbarhet

Relaterade inlägg

Artikel

Cykla för hälsan och klimatet

skribent: Hallbarhet

8 maj 2025

Nyheter

Fyllda vattenmagasin resulterar i billig el

skribent: Hallbarhet

8 maj 2025

Nyheter

Trender i återbruk 2025

skribent: Hallbarhet

7 maj 2025

© 2024 Allt om Hållbarhet. Alla rättigheter reserverade.

© 2024 Allt om Hållbarhet. Alla rättigheter reserverade.

Hantera samtycke

För att ge bästa möjliga upplevelse använder vi teknologier som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Genom att samtycka till dessa teknologier tillåter du oss att behandla data som surfvanor eller unika IDpå denna webbplats. Om du inte samtycker eller drar tillbaka ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är strikt nödvändig för att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföringen av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämning, frivilligt samtycke från din internetleverantör eller ytterligare data från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa alternativ
{title} {title} {title}